۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

آغاز ایفلای 2010؛تجربه های اولین روز


     قدم زدن در گوتنبرگ حس سیر کردن در داستان را به من میدهد، شهری زیباست با هوای نیمه ابری بسیار متبوع آسمانی پر از ابر و همچنین مرغان دریایی که بالای سرت پرواز می کنند و آسمان رنگ به رنگ شونده را جادویی تر می کنند. سیستم پیچیده اما سهل الوصول حمل و نقل شهری گوتنبرگ به همراه حضور داوطلبان ایفلا دارای تی شرت های آبی رنگ با نماد کنفرانس امسال از داخل همان فرودگاه و دیگر نقاط اصلی حمل و نقل شهری پیدا کردن هتل محل اقامت و سپس مرکز کنفرانس و کنگره گوتنبرگ را  بسی آسان تر کرده است. محل برگزاری کنفرانس مرکزی عظیم است با معماری مدرن که در میان ساختمان های زرد و نارنجی ساخته شده بر اساس سبک های قدیمی معماری شمال اروپا قدعلم کرده است.
     اولین حسی که امروز هنگام انجام کارهای مربوط به ثبت نام نهایی در کنفرانس برنامه ریزی منظم ایفلا بود. رسیدگی به امور حدود 3 هزار شرکت کننده از سراسر جهان در کنفرانس و سامان دادن ده ها برنامه و نشست مختلف در زمان واحد باید کار دشواری باشد. ایفلا را در اولین نگاه بیش از هرچیز مکانی برای برقراری ارتباطات علمی یافتم. ایفلا فرصت ایجاد شبکه ای گسترده از روابط علمی میان متخصصان حوزه های مختلف را می تواند ایجاد کند. هرچند نظر  دادن درباره اینکه این فرصت واقعا در ایفلا ایجاد شده یا نه فعلا برایم زود است.
     امروز بعد از ثبت نام و اندکی بررسی نحوه برگزاری کنفرانس و مکان برگزاری، بر اساس تقویم کاری ام در نشست کمیته دائمی دسترسی ازاد به اطلاعات و  آزادی بیان شرکت کردم. رئیس ایفلا خانم الن تایز (Ms. Ellen Tise) هم سری به نشست زدند و به گزارش فعالیتهای کمیته در سال گذشته گوش دادند. قسمت جالب این نشست برای من معرفی صفحه این کمیته بر روی شبکه اجتماعی فیس بوک با هدف ایجاد امکان دسترسی بیشتر اعضای ایفلا به این نشست و پیوستن به و همکاری با آن بود. در پایان نشست ضمن معرفی پژوهشگاه به عنوان پرتالی برای دسترسی به اطلاعات علم و فناوری اطلاعات با یکی از مسوولان نشست گفتگو کردم و به پیوستن به کمیته از سوی پژوهشگاه ابراز علاقه کردم به ویژه چون کمیته قصد برگزاری کارسوق ها یا کارگاه های آموزشی درباره حوزه های کاری اش در کشورهای مختلف در سال آینده دارد، زمینه را برای همکاری میان پژوهشگاه و ایفلا مناسب دیدم.
     بعد از ظهر نیز همراه با همکارم آقای جلالی منش در نشست بخش مدیریت دانش شرکت کردیم. جلسه جدی و البته صمیمی بود به نظرم خیلی هم پربار. شرکت کنندگان در نشست که بیشتر اعضای فعال کمیته بودند مشارکت زیادی در نشست داشتند هرچند به نظر پیشنهادها و راهکارهایی که در مورد موضوعات مطرح شده در نشست می دادند ساده و گاهی پیش پا افتاده بود. بحث بیشتر بربرنامه ریزی و تصمیم گیری برای فعالیت های کمیته در نشست های بعدی در پرتوریکو و هلسینکی بود. هرچند نتوانستم در این نشست مشارکتی کنم، از مباحثه ها و نظام نظردهی و تصمیم گیری کمیته چیزهای زیادی آموختم. به ویژه از آنجا که قسمت آخر نشست به تصمیم گیری کمیته برای نحوه حضور کمیته در وب بود که برای من نکات خوبی داشت. تاکید بر ارائه محتواهای تولیدشده در حوزه مدیریت دانش در وب سایت و ایجاد یک دروازه برای دسترسی اعضای ایفلا و دیگر کاربران به این محتوا بود. افراد پیشنهاد خود را مطرح می کردند.. پیشنهاد آقای جلالی منش مبنی بر اینکه وب سایت کمیته باید الگویی از اجرای ابزارهای مدیریت دانش باشد، با تایید و استقبال حاضران روبرو شد. 
بعد از نشست با رئیس بخش درباره فعالیت های ایران داک در حوزه مدیریت دانش کمی صحبت کردیم و کاتالوگ پژوهشگاه را برای معرفی به او تقدیم کردیم.
     در این نشست یک خانم کتابدار ایرانی نیز که در کتابخانه وزارت نیرومشغول کار هستند، حضور داشتند. یافتیم دربه جز نمایندگان ایران داک، 7 نماینده دیگر از ایران در ایفلای 2010 حضور دارند.
     بعد از نوشتن 1: من امروز به این نتیجه رسیدم که شرکت کردم با آرامش و تمرکز در دو یا سه نشست در یک روز مفیدتر از رفتن از این نشست به دیگری است.

۱ نظر:

فاطمی گفت...

سلام
نمی دانم این نظرات بالاییها ایرانی بودند و اینجوری نمایش می دهد یا واقعا چینی بودند!

من هم با شما موافق هستم که استفاده بهتر از تعداد محدود نشست بهتر از عجله در شرکت در نشستهای متعدد است.

اما انتخاب نشستها به خوبی باید صورت بگیرد.

کمیته دسترسی آزاد انتخاب خوبی بود.
خوب است ایرانداک ملحق شود.

ممنون
فاطمی