۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه

IFLA2010-نشست ویرایش گران وب- یک نشست چندین تجربه


   امروز بعد از گردشی دوباره در میان غرفه های مختلف در نمایشگاه ایفلا برقرار است، در یک نشست غیررسمی ویرایش گران وب شرکت کردم. به نظرم جلسه خیلی مفیدی بود. گردانندگان نشست تعدادی از گردانندگان پایگاه وب جدید ایفلا بودند. حاضران این نشست نیز بیشتر مسوولان ارتباطات و اطلاعات کتابخانه ها، مدیران وب و مسوولان محتوای وب سایت برخی کتابخانه ها و مراکز حوزه اطلاع رسانی و کتابداری بودند. نشست برایم خیلی مفید بود به ویژه اینکه علاوه بر معرفی بخش های مختلف وب سایت ایفلا، اجازه دسترسی موقت به سیستم مدیریت محتوای سایت داده شد و تیم وب ایفلا درباره بخش های مختلف این سیستم و ویژگی ها و امکانات صحبت کردند. ساختار نشست هم خیلی جالب بود، کاملا گفتگو محور، به گونه ای که پرسش های برخی از حاضران را برخی دیگر و نه تیم ایفلا، پاسخ می دادند. سعی کردم در نشست مشارکت کنم، سایت پژوهشگاه و وبلاگ ایران داک در ایفلا را که معرفی کردم، بیشتر حاضران به جستجو در نت و سر زدن به سایت و وبلاگ پرداختند. 
   چند نکته آموزنده در این جلسه برایم این بود که بیشتر مدیران وب سایت ها با یک تیم کاری متشکل از متخصصان مختلف کار می کنند، متخصصان فنی، وب ادیتورها، مسوولان تولید محتوا و .... معمولا به جز متخصصان فنی دیگران دارای سابقه آی تی نیستند. با توجه به اینکه در واقع در این نشست ویرایش هفتم از سیستم مدیریت محتوای وب سایت ایفلا رونمایی می شد، دریافتم که نگاهی توسعه محور در کار طراحی و پیاده سازی وب سایت ها در بین دست اندرکاران وجود دارد، یعنی همواره راه برای توسعه وب سایت باز است و کار با آزمون و خطای دائم پیش می رود و توسعه پیدا می کند. برخورد با مشکل در سایت و سیستم مدیریت محتوا از نظر وب ادیتورها خیلی رایج است.
   یک نکته امیدبخش دیگر برایم این بود که با وجود اینکه سایت ایفلا دارای بخش های متنوع و انواع محتوا بود، سیستم مدیریت محتوای آن از سیستم مدیریت محتوای طراحی شده برای پژوهشگاه از نظر کاربرپسندی، پیشرفته بودن در استفاده از تکنولوژی های نوین، سادگی و کامل بودن، برتر نبود.
   بعد از نوشتن: این جلسه بخش دومی هم در روز آخر کنفرانس یعنی 15 آگوست دارد که فکر می کنم شرکت در آن مفید خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: