۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

نمایشگاه ایفلا 2010


به نظرم یکی از بهترین بخشهایی که در حاشیه گرد هم آیی هفتاد و ششم ایفلا برگزار شد، نمایشگاه ایفلا بود. این نمایشگاه از دومین روز تا نیمه اول آخرین روز برپا بود در سالنی بزرگ در همان محل برگزاری گردهم آیی. نمایشگاه تشکیل شده بود از چند ردیف اختصاص یافته به ارائه پوسترهای ایفلا، در استند شماره 37 این ردیف ها هم پوستر همکارانمان خانم نادیا حاجی عزیزی و آقای دکتر سیروس علیدوستی نمایش داده شد.

یک بخش پرینت و بخش استفاده از اینترنت از راه کامپیوترهای در اختیار شرکت کنندگان البته در همه قسمت های محل برگزاری دسترسی به اینترنت بی سیم میسر بود و در همه طبقه ها هم تعدادی کامپیوتر برای دسترسی به اینترنت در دسترس بود. به علاوه یک محوطه بزرگ دارای صندلی برای نشستن بازدیدکنندگان و گفتگوی آنها در انتهای سالن نمایشگاه قرار داشت. در این مکان امکان خریدن مواد خوراکی وجود داشت. دیوار پشت این بخش مزین به پرچم همه کشورها از جمله پرچم کشورمان بود.
بقیه سالن به صورت غرفه غرفه چیده شده بود. غرفه های موجود در نمایشگاه را به چند دسته کلی می توان تقسیم کرد.
1.     غرفه هایی برای نمایش سخت افزارهای حوزه کتابداری و خدمات اطلاع رسانی، تجهیزاتی مانند دستگاه اسکنر، دستگاه های تمیزکننده کتاب، دستگاه نمایش خدمات کتابخانه ها، دستگاه تحویل کتاب و مکانیزاسیون کتابخانه ها و ....؛


2.     غرفه هایی برای نمایش نرم افزارهای مربوط به حوزه کتابخانه ها و خدمات اطلاع رسانی مانند نرم افزارهای مدیریت محتوا و یکپارچه سازی اطلاعات و مدارک کتابخانه ها ، نرم افزارهای کتابخانه بر روی موبایل و ...؛
3.     غرفه برخی از کتابخانه های جهان
4.     غرفه بعضی دانشگاه های دنیا
5.     غرفه انتشارات دانشگاهی 
6.     غرفه پایگاه های داده
7.     غرفه برخی از انجمن های کتابداری
ما قسمت بیشتر وقت خود را به بازدید از غرفه ها، گفتگو با غرفه داران و ... در نمایشگاه گذراندیم.  تمرکز ما در نمایشگاه به عنوان نمایندگان ایران داک پی گیری یک ماموریت کاری و در راستای آن گفتگو با نمایندگان پایگاه های داده ها و منابع دیجتالی بود. در زمان نمایشگاه موفق شدیم با نمایندگان حاضر در غرفه هایCambridge University press ، Sage Premier، IEEE digital library ، Springer،Ebsco ، Emerland ،Prequest ،Elsevier  و SJ گفتگو کردیم و در بیشتر موارد توافق شد که پی گیری های بیشتر از راه پست الکترونیک و با افراد مشخصی که به ما معرفی می شد، انجام شود. معمولا افراد حاضر در غرفه ها مسوولان فروش بودند و اختیار برای تصمیم گیری و آن طور که به نظر می رسید، اطلاعات برای ارائه در مورد موضوع موردنظر پژوهشگاه نداشتند. خیلی از این پایگاه داده ها دسترسی آزمایشی به برخی از منابعشان را در صورت درخواست در دوره های زمانی یک هفته تا یک ماه فراهم می کردند، بر اساس گفتگوهایی که داشتیم احتمالا خواهیم توانست امکان دسترسی موقتی به پایگاه ها را در مدت زمان محدودی برای پژوهشگاه دنبال کنیم.

۱ نظر:

Unknown گفت...

It was great, thank you, it was a good thing



تغذیه و آشپزی