۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

ایرانیان در ایفلا 2010


فکر کنم در ذهن خیلی از همکاران  و دوستان پرسش درباره شرکت کنندگان ایرانی در گردهم آیی ایفلا وجود داشته باشد. طوری که در چند وبلاگ خواندم که در ایفلای 2010 هیچ کتابدار ایرانی ای شرکت نداشته است. بر تابلو اعلاناتی که در یکی از تالارهای گردهم آیی قرار گرفته بود، نام شرکت کنندگان گردهم آیی به تفکیک کشور نوشته شده بود. نام 9 ایرانی در میان اعضای شرکت کننده بود. اما از آنجا که احتمالا من موفق به دیدار با همه ایرانیان حاضر در گردهم آیی نشده ام و از آنجا که امکان ثبت نام در کنفرانس به صورت مراجعه حضوری در زمان برگزاری کنفرانس وجود داشت، من در اینجا مشخصات دوستانی که از ایران به کنفرانس آمده بودند و با آنها دیدار داشتم را می نویسم:

خانم زمریم ذاکر حمیدی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛خانم ذاکر که کارشناسی ارشد کتابداری پزشکی دارند، موفق شده بودند کمک هزینه (گرنت) ایفلای 2010 را دریافت کنند و در برنامه های پیش از کنفرانس حاضر شده بودند و پس از کنفرانس هم در دانمارک درباره موتورهای جستجو، حوزه تخصصی شان سخنرانی داشتند. ایشان در کتابخانه توانیز مشغول کار هستند.
آقای فتح الله کشاورز، خانم سعیده اکبری دریان و خانم افسانه تیمورخانی از کتابخانه ملی. نمایندگان کتابخانه ملی در ایفلا 2010 ارائه مقاله داشتند با عنوان تحلیل محتوای نسخه های خطی دسترسی آزاد در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. در زمان ارائه این دوستان در نشست کتاب شناسی، به دلیل درگیری در نمایشگاه ایفلا و بخش پوستر متاسفانه نتوانستیم حاضر شویم.
آقای عبدالرضا نوروزی چاکلی از دانشگاه شاهد که ایشان هم در کنفرانس دو مقاله داشتند، مقاله ای در نشست کتابخانه ها و خدمات پژوهشی برای مجلس با عنوان نقش کتابخانه های مجلس در افزایش دسترسی شهروندان به دانش و موانع آن در کشورهای در حال توسعه که به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه شاهد مقاله را در همکاری با سه نویسنده دیگر ارائه کرده بودند. مقاله دیگری هم داشتند با عنوان  مصرف محتواهای دسترسی باز: موانع و راه حل ها. در هنگام ارائه این مقاله در نشست E-metrics حاضر بودم. متاسفانه متن کامل مقاله در سایت ایفلا در دسترس نیست.

بعد از نوشتن: تعداد کتابداران و پژوهشگران ایرانی ساکن خارج از کشور که به ویژه از سوئد در گردهم ایی حاضر شده بودند، قابل توجه بود. به طوری که در بیشتر نشست ها، در بخش پوسترها، در نمایشگاه، در میان داوطبان کنفرانس که به راهنمایی و اطلاع رسانی به حاضران مشغول بودند، دائم ایرانیانی را می دیدم که از حضور شرکت کنندگان ایرانی در گرد هم آیی اعلام شادمانی می کردند.

هیچ نظری موجود نیست: